| ikon-white Tilmeld Nyhedsbrev

DE   |   UK​   |  DK

Tlf.:  86 93 10 25  ~ ​ ​​Skriv til os​​​

​​Tlf.: 86 93 10 25  ​~ ​ ​​Skriv til os​​​

​Sommerlukket fra d. 09/07 - 25/07

​                                             Åbningstider

Onsdag, torsdag, fredag & lørdag

Frokost​

12.00 - 14.00​

Aften

17.30 - 21.00​

Søndage, mandage & tirsdage holder vi kun åben for selskaber over 30 personer, eller efter særlig aftale.

Spåkvinden på Malling Kro

Mange spåede en svær fremtid for Tina Schou og Rico Jørgensen, da de i 1995 købte Malling Kro. Sådan blev det nu ikke. I dag kan de se tilbage på 10 års optur og masser af oplevelser, som for eksempel politibetjenten, der aldrig betalte for sin datters konfirmation og spåkvinden, der fulgte dem alle årene, uden de vidste det. ​


Af Jeff Jørgensen, august 2005

En politibetjent fra Højbjerg, en spåkvinde fra Villa Borghese og en meterbred buket roser fra en gæst er alt sammen en del af Malling Kros historie de sidste ti år fra 1995-2005. Historierne vender vi tilbage til. 

Det er Tina Schou og Rico Jørgensen, der har oplevet lidt af hvert bag de nymalede grønne mure, der rummer restauranten, de ni værelser og to selskabslokaler på Stationspladsen i Malling. I 1995 trodsede de deres frygt og bekymringer og forfulgte en drøm om at starte eget sted.
Til september kan de se tilbage på ti års medvind.


Var for unge til spiritusbevilling

For ti år siden var det mest dem selv, der så en lysende fremtid på kroen. En kro der ikke ligefrem solgte sig fra sin mest charmerende side, og med en omsætning der ikke lovede meget. De ville være selvstændige i en branche, hvor mange ikke blot brænder fingrene på komfuret, men også på den benhårde konkurrence. Og i en branche der lider særlig hårdt, når samfundets økonomi går dårligt. For så er det de ekstra glæder i hverdagen, som en middag eller fest, vi udskyder. Blandt andet derfor advarede banken og andre dem mod projektet, men alligevel kastede de sig ud i det bare 24 år gamle. Det var et år for ungt til at få spiritusbevilling, men fordi de var fagudlærte, fik de dispensation, så de kunne komme i gang med det samme. Og at de kom i gang så tidligt, har de ikke fortrudt et sekund: ”Det er egentlig rigtig rart, at vi har fået al den erfaring i dag, og stadigvæk er unge og har mod på meget endnu,” fortæller Rico Jørgensen.


Fik buket roser fra gæst

At det er gået godt gennem ti år med kroen, tilskriver de i høj grad lokalbefolkningen, der var nysgerrige og bakkede op ved at give kroen og dens nye ejere en chance, selvom den mere eller mindre var lukket ned, da de overtog den. ”Det var ikke vores plan at kopiere det franske gourmetkøkken, som vi kendte så godt fra vores tid i København, men prøve at tage fat i det traditionelle danske køkken på en ny måde,” fortæller Tina Schou. Hun er egentlig udlært tjener, men gik bagefter i lære som kok og har arbejdet i køkkenet på Søllerød Kro og på flere velrenommeret restauranter i København, ligesom hendes kæreste Rico Jørgensen har gjort det, men som restaurationschef og sommelier. Men i Malling var deres ide, at gøre en dyd ud af det klassiske danske køkken med en twist af noget nyt og med kvalitetsvine. Den ekstra twist var gæsterne vilde med. ”Faktisk ville gæsterne gerne have endnu mere af det nye, end vi egentlig troede,” fortæller Tina Schou, der dog indrømmer med et smil, at Nimbusklubben i alle årene har fået deres gule ærter, som de altid har fået det. Hun tror også, at det er faldet i god smag hos gæsterne, at de holder en jordnær stil, uden det går ud over det professionelle. Hun har i hvert fald efterhånden talt med mange glade gæster og fået mange takkekort med strålende brudepar. Så mange at kortene dækker halvdelen af endevæggen i receptionen. De glade gæster er det bedste ved arbejdet, fortæller hun: ”Det er virkelig rart, når man får at vide, de synes det har været deres bedste fest, og noget de vil huske i lang tid, og at de har følt sig godt behandlet både før, under og efter festen. Det giver altså én et ekstra kick.” Hun husker især en oplevelse. Og så er vi tilbage ved en af de mange små uforudsigelige oplevelser, som arbejdsdagene på kroen kaster af sig: Pludselig en eftermiddag kommer et bud gående ind i restauranten, godt gemt bag en buket roser så stor, at han hverken kan se over eller uden om den. Han giver Tina Schou kortet, der fulgte med roserne. På kortet står der: Vores gæster har givet os så mange roser, at vi slet ikke ved, hvad vi skal stille op med dem. Så vi håber, I har vasen og vandet til dem. ”Det kan han tro, vi havde,” griner Tina Schou.


Finder inspiration på Mols og i Paris

De glade gæster er blevet flere og flere som årene er gået. I dag har de på en travl weekend tre-fire selskaber på kroen og måske nogle, der skal have leveret mad og vin ud. På de ti år er personalet derfor også vokset stødt fra kun de to selv til ti fastansatte i dag. Så nu sørger de ikke bare for glade gæster, men har også ansvar for at personalet trives, at eleverne lærer faget og måske et par ekstra tricks, og at arbejdspladsen i det hele taget fungerer. Det gør de blandt andet ved at tage af sted til nogle af de bedste spisesteder i Danmark og i Europa for at finde inspiration til deres eget menukort. Turene er gået til så forskellig steder som Mols Kroen til Pierre Gagnaire i Paris og Margaux i Berlin.
De har også fundet inspiration til menukortet i Malling, helt præcist på Tværgade hos Det Kreative Værksted. Resultatet kan ikke smages, men ses på forsiden af menukortene med de rustikke efterårsfarvede abstrakte dekorationer. Ideen kom, da lederen af Det Kreative Værksted spurgte, om de kunne få lov at udstille noget fra et temaprojekt, de skulle i gang med. Og her på tiende år, kan gæsterne stadig se ”udstillingen”, når de bestiller mad i restauranten.
Personalet er også blevet inspireret af kroejerne selv. Fire kokke har i årenes løb valgt at starte deres eget sted. En har kastet sig ud i en delikatesseforretning i Lyngby, en anden en restaurant i Viborg, en tredje har startet restaurant Dannevang i Haderslev og så sent som i januar har de måtte finde en ny køkkenchef, da den eksisterende, Janus Kjærsgaard, sammen med opvaskeren, hans gode kammerat, fik mod på at give Centralhotellet i Holsted nyt liv.
På Malling Kro puster de nu også stadigvæk nyt liv i bygningerne. På de ti år har de blandt andet bygget om i kælderen, på værelserne og i køkkenet. Men for gæsterne er de mest synlige istandsættelser den sommergrønne gårdhave i midten af kroen og terrassen foran selskabslokalerne, der er blevet pakket ind i glas. Det gør, at den før lidt tillukkede facade op mod vejen nu kan bruges af selskaberne, som et tilstødende lokale, og de forbikørende kan samtidig fornemme livet på kroen.


Politimanden der løb fra regningen

Selvom de på kroen har været glade for de mange gæster, havde de alligevel gerne været foruden et par stykker. For knap to år siden holdt et ungt par fra Højbjerg, en politimand og hans hustru, konfirmation for deres datter. Tina Schou husker tydelig, hvordan de op til konfirmationen mødtes og snakkede om mange detaljer omkring festen. ”De ville gerne have specielle farve duge og blomster, og mad og vin skulle være noget særlig og noget af det lidt dyrere og lækre,” husker hun og fortsætter: ”De virkede meget normale og pålidelige. Jeg troede virkelig ikke, at de ville snyde os på den måde.” Og den måde, de snød dem på, var ved at holde stor fest og så ellers først at ignorere regningen, så telefonopkaldende og til sidst brevene. Da det endelig lykkes at få fat i politimandens kone, kom hun med en undskyldning og snart endnu en og endnu en. Det lykkedes dog at få aftalt nye frister for betalingen. Men efterhånden gik der et halvt år uden de så en krone, og de hyrede en advokat. Men parret havde ingen formue, og ejede hverken hus eller andet af stor værdi. ”Og så kunne vi ikke rigtig gøre mere end at vinke farvel til de godt 20.000 kroner, som konfirmationen kostede og så i øvrigt betale regningen til advokaten,” fortæller Rico Jørgensen.


Giver festen et særlig touch

De specielle ønsker til for eksempel mad og opdækning til en konfirmation eller en anden fest er meget typisk for branchen, der i det hele taget kræver fleksibilitet på mange måder, som gæster måske ikke normalt tænker over. Rico Jørgensen forklarer: ”Meget af det vi laver, er noget vi skræddersyr. Når folk køber tøj, kan de vælge mellem fem sweatere og skal i øvrigt gøre det mellem 9 og 17.30. Sådan er det ikke i vores branche. Folk forventer faktisk, at en kro altid har åbent, og mange vil gerne have noget specielt, måske en variation af deres livret eller noget til vegetarer, nogle med sukkersyge eller mælkeallergi og måske noget helt tredje til børnene.” En fest er heller ikke bare en fest, fortæller han. Værterne for en fest har meget forskellige forventninger til, hvordan aftenen skal forløbe. Mad og vin skal løbende serveres og skænkes, så det passer med festens udvikling og med taler, musik og stemningen i det hele taget. Det kræver lidt erfaring at få en aften til at klappe, når gæsterne også skal nå at danse og få snakket med andre end dem, de sad til bords med. Det er små ting, men et ekstra touch, der gør, at aftenen bliver særlig god, fortæller Rico Jørgensen.


Mallings Broadway

Der er ikke mange dage, der ligner hinanden på kroen, og menukortet i restauranten skifter de da også hver tiende dag, fortæller Tina Schou om fleksibiliteten i køkkenet: ”Vi har bevidst valgt at gæsterne i restauranten kun kan vælge mellem få retter, men vi skifter dem til gengæld tit. Det er vores stamgæster glade for, og det er vi sådan set også selv. Det er mere interessant.” En anden måde at variere madoplevelserne for gæsterne – og dem selv - er de specielle events, de laver nu og da: Det har for eksempel været med en Alsace-aften med fokus på det franske områdes mad og vin. Det har været de ekstra lækre gourmetaftener med mange retter, dyrere råvarer og måske et vinforedrag. Og det har været Valentines i februar, hvor maden får et drys med det romantiske krydderi. Men de største og festligste aftener har været i samarbejde med den lokale biograf og dens ejer Bif-Per. Når han premierer med særlige forestillinger, kan man se 90 gallaklædte damer og herre spadserer fra kroen og op ad Bredgade, der for en aften bliver Mallings Broadway med eget ”teater”. Det har for eksempel været til James Bond-filmene, hvor gæsterne fik en menu, der blandt andet bød på en spiselig Frozen Martini og til lyden af bondtemaet. Da instruktøren Gabriel Axel kom til byen for at snakke om sin Oskarvindende film, Babettes Gæstebud, blev den overdådige middag fra filmen genskabt på kroen. ”Der måtte jeg i gang med meget research og en del mislykkedes forsøg i køkkenet forinden,” husker Tina Schou. I det hele taget har de ti år på kroen bragt mange underfundige minder med sig. Ikke mindst, da de fandt ud af, at de havde en spåkone eller Sibylle, som hun hedder:


Sibyllen i restauranten

På endevæggen i restauranten hænger et stort maleri af en dame i middelalderlige klæder og med en turban og sit instrument og noder. Det har hængt der i ti år, men det er først sidste år, at kroejerne fandt ud maleriets baggrund, og at damen faktisk var en Sibylle – eller en spåkvinde. ”Det var en gæst, som snakkede om maleriet med en af vores tjenere. Tjeneren mente, at det nok var musikkens skytshelgen, og den tyggede gæsten lidt på, selvom han tvivlede,” fortæller Rico Jørgensen. Godt en måned senere, sendte gæsten et brev og et postkort, hvor maleriet var forsidemotiv. Han havde netop været på ferie i Rom og besøgt Villa Borgheses museet. Her havde han set den originale Domenichino-udgave af Sibyllen fra 1617, som kroen altså har hængende en kopi af. Sibyller fremsang profetier i Apollon-templer og sidder derfor med sin noder og sin viola da gamba, så hun kan spille til forudsigelserne. Den engagerede gæst har kun besøgt kroen den ene gang, men sådanne gæster glemmer man ikke, griner Rico Jørgensen og kan i dag viderebringe historien om spåkvinden til gæster, der spørger ind til Sibyllen på væggen. Måske spåkvinden kunne have fortalt til dem, der var skeptiske for kroens fremtid for ti år siden, at det hele nok skulle gå. Og hvis du ser på hendes ansigt, ligner hun én, der har det fint med at hænge, hvor hun gør. Men nu har kroen også stået i 121 år, så mon ikke den klare et par år mere.

Adresse​

Malling Kro

Stationspladsen 2,

8340 Malling​

Kontakt info​

        CVR: 31488583​​